wtorek, 6 lipca 2021

Kajkoszowa gra miejska w Sopocie

W czwartek odwiedziłem w Sopocie kilka miejsc związanych z Januszem Christą, co jakiś czas wrzucając zdjęcia na naszego Facebooka. Teraz wreszcie mogę Wam się przyznać co tam robiłem: testowałem grę miejską Netflixa i jako pierwszy turysta miałem możliwość przejść ją, korzystając z w pełni już funkcjonalnej aplikacji mobilnej. Zanim opowiem jak wędrowało mi się po Sopocie śladami Janusza Christy, zapraszam do przeczytania oficjalnego komunikatu prasowego:

* * *
W Sopocie rusza gra miejska inspirowana serialem Kajko i Kokosz
Kultowi słowiańscy wojowie niedawno przenieśli się z komiksowych kart na ekrany za sprawą serialu Kajko i Kokosz oraz do Grodu Milusia - nowego placu zabaw w Sopocie, a już teraz można poznawać ich jeszcze lepiej w przestrzeni kurortu. Właśnie wystartowała gra miejska, dzięki której fani animacji mogą odkrywać miejsca związane z Januszem Christą, autorem ikonicznych komiksów. Informacje o lokalizacjach ważnych dla twórcy można zdobywać zarówno podczas spaceru po Sopocie jak i online.

Śladami legendy
Od lutego na Netflix dostępny jest serial Kajko i Kokosz - animacja stworzona na podstawie kultowego komiksu autorstwa Janusza Christy, który mieszkał i tworzył w Sopocie. Teraz można wyruszyć na spacer śladami twórcy Smoka Milusia i zaprzyjaźnionych z nim słowiańskich wojów. Gra miejska jest połączeniem doświadczenia online oraz rzeczywistego spaceru po mieście. Fani serialu mogą poznać biografię Janusza Christy, odwiedzając poszczególne punkty na mapie szlaku. Wśród nich znajdują się, m.in. dom twórcy, w którym powołał do życia uwielbiane przez pokolenia postacie, czy miejsce, które było inspiracją do powstania Mirmiłowa. Wskazówki na temat trasy znajdują się na stronie kajkoikokosz.wp.pl/gra-miejska.html, na której można zdecydować, czy gra ma się odbyć w rzeczywistości czy online. Jest tam także mapa z zaznaczonymi lokalizacjami do odkrycia. Osoby, które wybiorą opcję rzeczywistego spaceru, w każdym z oznaczonych punktów znajdą specjalne kody QR. Ich zeskanowanie przekierowuje na stronę internetową gry i odblokowuje ciekawostkę o odwiedzanym miejscu. Użytkownicy, którzy zechcą zagrać online odkryją kolejne punkty biorąc udział w minigrach, m.in. zabawie pamięciowej, stanowiącej świetną okazję do poznania serialowych bohaterów i ich wyjątkowego poczucia humoru.

* * *
No fajnie, a jak to wygląda w realu? Po pierwsze trzeba przyjechać do Sopotu i na smartfonie otworzyć stronę https://kajkoikokosz.wp.pl/ (1). Po kilku ekranach informacyjnych pokazuje nam się mapa trasy (2), na której wybieramy punkt startowy. Ja zacząłem od Grodu Milusia, ale każdy może ustalić własną kolejność zwiedzania. Powiedzmy, że najbliżej nas znajduje się ul. Wybickiego. Po kliknięciu w odpowiedni punkt na mapce, pojawia się ekran ze wskazówkami (3) i możliwością wyboru: "nawiguj" albo "graj online". Musimy wybrać "nawiguj", bo inaczej aplikacja uruchomi minigrę i stracimy możliwość zaliczenia tego punktu w terenie.

W tym momencie otwiera nam się okno nawigacji. Wyznaczoną trasą docieramy na miejsce, namierzamy obiekt (np. dom, w którym mieszkał Janusz Christa), a następnie szukamy szklanej tabliczki z Kajkiem i Kokoszem, korzystając z podpowiedzi na ekranie (np. "kieruj się do bocznej furtki"). Z tabliczki skanujemy kod QR, by w ten sposób zaliczyć dany punkt trasy. Klikamy "graj dalej", wybieramy na mapce następny obiekt i znów ruszamy w drogę.

Cała trasa liczy tylko siedem stacji, więc wędrówka nie powinna być zanadto męcząca nawet dla rodzin z dziećmi. Najtrudniejszy jest malowniczy odcinek przebiegający przez las, gdzie nawigacja trochę wariuje i można zabłądzić. Moim zdaniem w tym miejscu lepiej sprawdziłaby się zwykła, tradycyjna mapka. Natomiast w mieście wszystko działa bez zarzutu. Co jakiś czas warto oderwać wzrok od smartfona, żeby nie przegapić dodatkowych atrakcji, np. kajkoszowych standów i plakatów, których w Sopocie nie brakuje.

Na jeden z takich netflixowych plakatów natknąłem się przed Zespołem Szkół Handlowych, gdzie uczęszczał Janusz Christa, kompletnie wbrew swoim artystycznym predyspozycjom. Najbardziej zachwycony tym afiszem byłby wychowawca klasy, prof. Skalski, który wręcz zabronił Chriście pracy w zawodzie księgowego. Sopocka handlówka nie leży na trasie gry miejskiej - zaliczyłem ją jako "zadanie dodatkowe".

Z kolei na ulicy Helskiej 1, gdzie rodzina Christów zamieszkała zaraz po wojnie, przypomniało mi się pewne zdjęcie z archiwum rysownika. Po zestawieniu fotografii z obecną elewacją budynku nie miałem najmniejszych wątpliwości które mieszkanie zajmowali Christowie.

Większość trasy przeszedłem razem z moim starym druhem Łamignatem, rodowitym sopocianinem, obecnie zasiadającym we władzach Fundacji "Kreska" (przy okazji udało nam się uzupełnić kolejną białą plamę w życiorysie Janusza Christy, ale zanim o tym opowiemy, będziemy musieli to i owo zweryfikować). Być może pamiętacie, że 10 lat temu Łamignat opracował Sopocki szlak fanowsko-krajobrazowy "Śladami Janusza Christy", prezentowany na naszym blogu. Gra miejska Netflixa jest nowoczesną, bardziej familijną i przede wszystkim krótszą wersją tamtej koncepcji (dwie godziny zamiast czterech), adresowaną do znacznie szerszego grona odbiorców, niż tylko hardkorowi fani. Tych ostatnich zapraszam na stronę Fundacji, gdzie niedawno ukazała się aktualizacja oryginalnej trasy Łamignata, uwzględniająca liczne zmiany, jakie zaszły w Sopocie w ciągu ostatniej dekady.

Test gry miejskiej wypadł bardzo pozytywnie. Drobne kiksy w aplikacji zostały natychmiast naprawione i teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście w swoich wakacyjnych planach uwzględnili tę niecodzienną atrakcję. Jedyną rzeczą, jakiej zabrakło mi w sopockiej wyprawie były... pamiątki z Kajkiem i Kokoszem. Łazi człowiek tropem swojego ulubionego autora, nostalgia aż w nim buzuje, więc chciałby przywieźć do domu jakąś durnostojkę, która by mu o tej miłej przygodzie przypominała. Niestety, w Sopocie niczego takiego dostać się nie da. Z braku laku kupiłem magnesik z trzema drogowskazami (powyżej), bo skojarzył mi się z pewnym rysunkiem Christy. Bardzo liczę na przedsiębiorczość i pośpiech sopockich sklepikarzy. Być może tegoroczny Jarmark Dominikański przyniesie jakiś przełom "na odcinku" suwenirów.

wtorek, 29 czerwca 2021

PlayStation, Xbox i Steam

Zaczynam się już trochę gubić w zapowiedziach gier komputerowych o Kajku i Kokoszu. W kwietniu zaanonsowano grę na smartfony, w maju - na Nintendo Switch, a wczoraj ukazał się kolejny komunikat:

Fundacja Kreska im. Janusza Christy podpisała nową umowę na stworzenie gry na konsole PlayStation i Xbox oraz platformy Steam i urządzenia mobilne. Za produkcję gry odpowiadać będzie polska spółka Starving Pixels, która powstała w wyniku fuzji firmy ImMORTAL oraz zagranicznej spółki KIKO CAT Limited.

- Od początku tego roku uniwersum Janusza Christy rozrasta się z każdym miesiącem – mówi Paulina Christa prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy, spadkobierczyni i wnuczka Janusza Christy – to kolejny bardzo ważny projekt dla Fundacji szczególnie, że fani komiksów "Kajko i Kokosz" i jednocześnie gracze oczekiwali od nas, że powstanie gra właśnie na PlayStation i Xbox-a.

Gra w polskiej wersji językowej ma już roboczy tytuł "Kajko i Kokosz – Na plasterki" i będzie to multiplayer co-op Hack 'n' Slash. Pierwsza wersja grywalnego demo powinna być dostępna już pod koniec 2021 na platformie Steam. Mechanika gry oparta będzie o zdobywające coraz to większą popularność systemy "papierowe" RPG. Producent planuje również zaangażować fanów serii w proces tworzenia gry. Już wkrótce na portalu www.kaykoandkokosh.com pojawią się pierwsze informacje jak uczestniczyć w kreacji scenariusza, ankiety dotyczące wyboru głównych bossów i sidequestów czy NPC.
Tyle oficjalny komunikat. Znacznie więcej informacji znaleźć można na stronie www.kaykoandkokosh.com i profilu facebook.com/Kayko-and-Kokosh. Okazuje się, że umowa licencyjna podpisana została w połowie maja, zaś pierwsze szkice koncepcyjne powstały już w lutym. Wykonał je artysta z Dubaju, Ibrahem Swaid.

Jak widzicie, grafik ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich dość swobodnie podszedł do oryginalnych założeń Janusza Christy i skrzyżował Mirmiłowo z warownią Zbójcerzy, grodem Wojmiła itd. Być może wzorował się nie tyle na komiksach, co na makiecie niezrealizowanego parku rozrywki sprzed paru lat (poniżej).

Przy okazji gród Kajka i Kokosza rozrósł się do niebywałych rozmiarów, co podchwycił spec od środowiska i wymodelował taką oto imponującą średniowieczną metropolię:

Możliwe, że koncepcja gry wymaga olbrzymiej przestrzeni. Jeśli nie, służę szkicem Mirmiłowa ze słynnego wzornika Janusza Christy. A w ogóle trzymam kciuki za ten projekt.

poniedziałek, 21 czerwca 2021

Shanty ufundowane

Zebranie 30.000 zł na nową edycję puzzli "Shanty" zajęło Wam niecałe trzy dni. Wczoraj wieczorem cała kwota została osiągnięta, a dziś mamy już 130% normy. Brawo, przodownicy, razem wykuwamy nowy ład! Spóźnialscy mają jeszczed 21 dni na przyłączenie się do akcji, a w lutym zaczynamy wielkie narodowe układanie. Hurra!

niedziela, 20 czerwca 2021

Postaciologia v. 1.2 / Klątwa Asteriksa

Czytaliście już "Zaćmienie o zmierzchu"? Bo ja czytałem i muszę podzielić się z Wami kilkoma refleksjami. Zacznijmy od rysunków Sławka Kiełbusa z kolorkami Piotra Bednarczyka. Są one tak fajne, że brak charakterystycznej kreski Christy zupełnie przestał mi przeszkadzać. Mało tego, największe wrażenie zrobiły na mnie sceny, których sam Christa pewnie by w "Kajku i Kokoszu" nie umieścił. Chodzi mi zwłaszcza o imponujące nawiązania do "Mrocznego widma" i "Bitwy pod Grunwaldem" (teraz wiem co Kiełbus ćwiczył rok temu). Tak trzymać!

Odrzucone projekty okładki

Przejdźmy teraz do scenariusza. Przyznam się szczerze, że przez dwa dni nie mogłem dobrnąć do końca albumu, bo... co chwilę rzucałem się do komputera, by uzupełnić drzewa genealogiczne bohaterów. Sprawiło mi to ogromną frajdę. Postaciologia znacznie mi się rozrosła, musiałem ją trochę przeorganizować, a efekt przedstawiam poniżej. Uprzedzam - są potężne spoilery, więc jeśli ktoś jeszcze nie czytał albumu, lepiej niech nie klika w obrazek.

Gdyby w następnych tomach Maciek Kur zamierzał dodać Mirmiłowi kolejnych krewnych, polecam się z gotową listą imion znaczących, które zostały mi po Próchmile. Oto skromna próbka w kolejności alfabetycznej: Bęcmił, Brzdyćmił, Chućmił, Gnuśmił, Jęczmił, Kręćmił, Mąćmił, Niegrzmił, Stójmił, Wiedźmił, Wyjmił, Zbrojmił, Żujmił oraz numerycznej: Półmił, Dwójmił, Trójmił, Siódmił.

Z niecierpliwością czekam na kolejne "Nowe przygody", tym bardziej, że ostatnia plansza zdaje się zapowiadać daleką wyprawę w stylu "Cudownego leku", ale w zupełnie innym kierunku. Mam nadzieję, że autorzy zrobią z tego prawdziwą petardę, bo seria z albumu na album naprawdę jest coraz lepsza, co zauważyli już recenzenci na "Kamieniu z serca" i "Skrzydłach Gryfa".

A propos gryfa, to powtórzyła się sytuacja sprzed dwóch lat. Znów w niewielkim odstępie czasu ukazują się nowe tomy "Kajka i Kokosza" oraz "Asteriksa" i znów jest pewien element, który je łączy. Poprzednio była to postać dziewczynki, a tym razem posąg z głową orła. Oczywiście nie ma mowy o żadnym podglądaniu pomysłów, album komiksowy powstaje zbyt długo. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że nad "Kajkiem i Kokoszem" ciąży jakaś upiorna klątwa Asteriksa (a może Barańczaka). Brrr...

piątek, 18 czerwca 2021

Shanty: Reaktywacja

"Shanty", czyli najsłynniejsze puzzle Janusza Christy będą miały jubileuszową, dziesiątą edycję. Po raz pierwszy Trefl wydał je w roku 1989 i wznawiał je aż ośmiokrotnie w rozmaitych formatach, po 600 albo 500 elementów (wszystkie wersje znajdziecie tutaj). Mimo takiej ilości reedycji, dziś trudno zdobyć kompletny egzemplarz i tu na pomoc kolekcjonerom przychodzi oficjalny sklep z kajkoszowymi gadżetami AleKreska.pl. W jego wydaniu układanka będzie liczyła aż 1000 elementów, czeka nas zatem dwa razy więcej zabawy. Puzzle ukażą się w lutym 2022, ale już od dziś można wpisywać się na listę kolejkową na portalu Wspieram.to, dzięki czemu oszczędzamy 20 zł, a do poniedziałku nawet 30 zł. Po więcej szczegółów klikajcie w obrazek.

A oto kolejnych kilka powodów, dla których warto kupić "Shanty":

Jubileuszowe puzzle mają uświetnić wypadające w przyszłym roku 50-lecie "Kajka i Kokosza". Jednak po bliższych oględzinach okazuje się, że technicznie "Shanty" są częścią zupełnie innej serii Janusza Christy, a mianowicie "Gucka i Rocha", co najlepiej widać na poniższym fragmencie układanki.

poniedziałek, 31 maja 2021

Więcej o grze na Nintendo

Mamy kolejny, drugi już dzisiaj komunikat w sprawie gry na Nintendo Switch, tym razem od RedDeerGames. Jest sporo nowych informacji.

* * *
Zarząd spółki RedDeerGames sp. z o.o. informuje, iż zawarł umowę licencyjną z Fundacją "Kreska" im. Janusza Christy na przygotowanie gry wideo oraz interaktywnej kolorowanki z wykorzystaniem wszelkich wizerunków postaci, zdarzeń, nazw własnych oraz całokształtu rozwiązań fabularnych z serii komiksów "Kajko i Kokosz" autorstwa Janusza Christy.

Przenikanie się świata gier i komiksów to zjawisko już powszechne. Komiksowi bohaterowie regularnie doczekują się poświęconych im gier komputerowych i na odwrót. W naszej ocenie po rodzime arcydzieło Janusza Christy powinien sięgnąć każdy miłośnik komiksów. Dzięki współpracy RedDeerGames z Fundacją "Kreska" bohaterowie komiksu "Kajko i Kokosz", którzy do dziś w swej tradycyjnej formie bawią i fascynują zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców, staną się podstawą do stworzenia gry wideo, która szybko zyska globalną popularność.

- W imieniu własnym oraz całego zespołu RedDeerGames pragnę podziękować Fundacji "Kreska" za okazane zaufanie do naszego studia i wybranie nas jako partnera do stworzenia gry komputerowej, opartej na klasyce polskiego komiksu "Kajko i Kokosz", będącej dla wielu pokoleń częścią solidnej rozrywki, która aż prosi się, żeby przenieść ją na inne media. Ze swej strony mogę zapewnić, że nasz zespół dołoży wszelkich starań, by stworzyć produkcję na najwyższym poziomie, a jej efekty na długo pozostały w pamięci graczy — mówi Michał M. Lisiecki, Prezes Zarządu RedDeerGames sp. z o.o.

Postanowienia Umowy precyzują wzajemne zobowiązania stron w związku z udzieloną wieloletnią, płatną licencją, która gwarantuje RedDeerGames również czteroletni okres licencji wyłącznej na platformę sprzętową Nintendo Switch. RedDeerGames jako producent i wydawca obu gier, zapewnia środki finansowe na ich produkcję, odpowiednią ekspozycję tytułów oraz koszty marketingu związane z ich promocją i dystrybucją.

Uwielbiana przez najmłodszych interaktywna kolorowanka będzie dostępna jeszcze w tym roku na platformie Nintendo Switch. Natomiast premiera gry wideo przewidziana jest nie później niż dwanaście miesięcy od dnia podpisania ww. Umowy, a jej sprzedaż odbędzie się w modelu dystrybucji cyfrowej, za pośrednictwem dedykowanych platform, w szczególności Nintendo eShop oraz Microsoft Store, PlayStation Store, STEAM, App Store i Google Play Store, które są największymi dystrybutorami gier i aplikacji na świecie.

- Mój Dziadek był bardzo pomysłowy. Pragnął, aby dzieciństwo wielu pokoleń polskich czytelników było kolorowe i pełne uśmiechu. Cieszę się, że Jego dziedzictwo na rok przed oficjalnym 50-leciem Kajka i Kokosza doczekało się szerokiej promocji [...]. Współpraca z RedDeerGames to kolejny etap, który pozwoli dotrzeć tym razem jako gra do współczesnych odbiorców na całym świecie poprzez platformy gamingowe. Wierzę, że działania te pomogą Fundacji w dalszej promocji twórczości Janusza Christy – mówi Paulina Christa, Prezeska Fundacji "Kreska" im. Janusza Christy.

PMPG Polskie Media to spółka holdingowa działająca na rynku mediów tradycyjnych i nowych mediów. Do grupy należą m.in.: Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost, wydawca tygodnika "Wprost" oraz spółka Orle Pióro, wydawca tygodnika "Do Rzeczy" oraz magazynu "Historia Do Rzeczy". RedDeerGames jest spółką portfelową PMPG Polskie Media.

poniedziałek, 31 maja 2021

"Szkoła latania" jutro w Radiu 357

Z cyklu "bo na Dzień Dziecka jeden komunikat to za mało", tym razem Wirtualne Media.

* * *
Zespół Radia 357 nagrał słuchowisko "Szkoła Latania", oparte na motywach komiksu z serii "Kajko i Kokosz" Janusza Christy. W nagraniach wzięło udział niemal 50 osób z zespołu. Premiera słuchowiska we wtorek, 1 czerwca.

Projekt został przygotowany wspólnie z wydawnictwem Egmont i Fundacją "Kreska" im. Janusza Christy. - Podczas realizacji radiowe studio rozdzierały wrzaski zbójcerzy, okrzyki bojowe, odgłosy biesiady w karczmie. Nikt się nie oszczędzał. Sam kilka dni dochodziłem do siebie - relacjonuje Krystian Hanke, dziennikarz i członek zarządu stacji.

- Fragmenty wyemitujemy na antenie w ciągu całego dnia. Całość będzie dostępna jako podcast w zakładce Twoje 357. Przygotowaliśmy też film odsłaniający kulisy nagrań. Trudno opisać co się tam działo - mamy nadzieję, że dzieciom udzieli się klimat ze studia – opowiada Katarzyna Pruchnicka, kierująca rozwojem oferty programowej Radia 357.

Dodatkowo, w wieczornym paśmie publicystycznym o godz. 21.00, Katarzyna Borowiecka wraz z gośćmi porozmawiają o tym, co sprawia, że 50 lat od pierwszego wydania komiks Janusza Christy cieszy się niesłabnącą popularnością. W audycji wezmą udział: Paulina Christa - wnuczka autora, kierująca Fundacją "Kreska" im. Janusza Christy, Szymon Holcman z Kultury Gniewu oraz Tomasz Kołodziejczak z wydawnictwa Egmont Polska.

* * *
O przymiarkach do tego projektu Radio 357 informowało już na początku marca, pokazało nawet film z pierwszych prób. I było to sto razy lepsze od nieszczęsnego audiobooka studia Sound Tropez.

poniedziałek, 31 maja 2021

Kajko i Kokosz na Nintendo

Trochę tu ostatnio spokojnie, ale dzisiejszy komunikat Fundacja "Kreska" na pewno Wam to nasze milczenie wynagrodzi.

* * *
RedDeerGames, polskie studio tworzące i wydające gry wideo, nawiązało współpracę z Fundacją Kreska im. Janusza Christy. Podpisana w dniu dzisiejszym umowa daje RedDeerGames wyłączność na wydanie dwóch gier osadzonych w uniwersum znanym z komiksów "Kajko i Kokosz" na konsoli Nintendo Switch.

Gry powstaną we współpracy z Fundacją, by jak najwierniej oddać ducha przygód dzielnych Słowian. RedDeerGames planuje ich premierę na przełomie 2021 i 2022 roku.

- Jestem pod wrażeniem pierwszych projektów przesłanych przez RedDeerGames jeszcze na etapie negocjacji umowy. Istotny dla nas, jako Fundacji, jest również fakt, że dotrzemy z promocją komiksu "Kajko i Kokosz" mojego dziadka do wielbicieli gier na konsoli Nintendo Switch – mówi Paulina Christa prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy, spadkobierczyni i wnuczka Janusza Christy. - Po umowach na serial animowany "Kajko i Kokosz", który można obecnie oglądać na platformie Netflix, kontynuacji kultowej serii Kajka i Kokosza "Nowe Przygody" oraz integralach, które przygotowuje Egmont, czy mającym mieć premierę we wrześniu br. musicalu w Teatrze Syrena w Warszawie – wylicza Paulina Christa – to kluczowy projekt dla Fundacji. Liczę, że dzięki niemu nie tylko wejdziemy na światowy rynek z marką "Kajko i Kokosz", ale przede wszystkim dynamicznie przyciągniemy do polskiego komiksu nowych fanów z innych krajów. Już za rok będziemy świętować 50-lecie Kajka i Kokosza, a ta współpraca pozwoli zbudować nam jeszcze większe uniwersum słowiańskich wojów Janusza Christy – dodaje.

- Współpraca z Fundacją Kreska im. Janusza Christy to zaszczyt i wielka przyjemność. Nasza misja jest jasna: stworzyć gry, które pokochają fani komiksu, ale też przedstawić te postaci i uniwersum globalnemu odbiorcy. Wierzymy, że Kajko i Kokosz na to zasługują – mówi Michał M. Lisiecki, prezes zarządu RedDeerGames. – Cieszymy się, że Netflix też dostrzega ten potencjał. Jesteśmy pewni, że dzięki naszym kompetencjom w promowaniu i sprzedaży gier na wielu światowych rynkach uda nam się ten cel z sukcesem zrealizować – dodaje.

Na razie tajemnicą pozostaje do jakich gatunków należeć będą wspomniane gry. Twórcy zdradzają jedynie, że skorzystają z doświadczenia, które zdobyli przy pracach nad 7 Horizons – komiksową grą zręcznościową zmierzającą na PC, Nintendo Switch i Xbox One oraz Series S|X.

RedDeerGames (RDG) to niezależne studio deweloperskie obecne na rynku od czwartego kwartału 2018 r. Spółka wydaje gry swoje oraz tworzone przez innych producentów. RDG zostało m.in. dostrzeżone podczas Poznań Game Arena 2019 i wyróżnione za design gry Cyber Protocol. Firma stworzyła (we współpracy z nominowanym do Oscara studiem Tomasza Bagińskiego – Platige Image) rodzinne szachy Brawl Chess – Gambit. Wydane przez RedDeerGames tytuły to m.in.: Nirvana Pilot Yume, Clumsy Rush, Art Sqool, Under Leaves oraz Little Mouse’s Encyclopedia. Aktualnie firma pracuje nad grą science fiction Time Hole, której konsultantem jest były dyrektor NASA – Dr Alexander Nawrocki oraz nad komiksową, pełną humoru platformówką – 7 Horizons.

Fundacja "Kreska" im. Janusza Christy została założona w sierpniu 2015 roku przez Paulinę Christę, wnuczkę artysty oraz przyjaciół, znawców i miłośników twórczości artysty. Głównym celem Fundacji jest powstanie multimedialnej Galerii Janusza Christy oraz ochrona i zachowanie oryginałów oraz pamiątek po Mistrzu polskiego komiksu. Ponadto Fundacja zamierza promować sztukę komiksu, a w szczególności komiksu dla dzieci, poprzez organizowanie wystaw, imprez tematycznych, warsztatów komiksowych oraz publikację wydawnictw okolicznościowych.

wtorek, 18 maja 2021

Gród Kajka i Kokosza w maju 2022

Jest trochę nowych szczegółów na temat gry mobilnej "Gród Kajka i Kokosza". Wczoraj opublikowany został następujący komunikat:
Zarząd DITIX S.A. z siedzibą w Warszawie informuje, że spółka zależna Ditix Games sp. z o.o. jako Zamawiający w dniu dzisiejszym podpisała z DreamStorm Studios Piotr Penar z siedzibą w Gliwicach jako Wykonawca umowę na realizację gry o roboczym tytule "Gród Kajko i Kokosza" [pisownia oryginalna] z wykorzystaniem podczas rozgrywki wizerunków postaci z serii komiksów Janusza Christy oraz zabawnych dialogów dostarczających graczowi kolejnych celów lub misji, jak również umożliwiającą zagranie w zestaw minigier powiązanych z kultowymi wydarzeniami z serii komiksów.

DreamStorm Studios stanowi ponad 20-osobowy zespół, specjalizujący się w grach oraz aplikacjach rozrywkowych, wykorzystujący silnik Unity do produkcji gier mobilnych i PC, jak również aplikacji VR/AR i mający doświadczenie we współpracy jako developer z firmami z Polski, Czech i Austrii. W ostatnim czasie DreamStorm Studios realizował m.in. projekt gry o proekologicznym przekazie Natural Instincts, którego wydawcą jest Games Operators, spółka stowarzyszona Playway S.A. W ramach koncepcji zostanie przygotowana dokumentacja biznesowa, techniczna oraz designerska gry – obejmująca aspekty dotyczące stylów graficznych, pętli rozgrywki, informacje o budynkach, misjach, minigrach oraz planowany przebieg rozgrywki. Elementy gry będą oparte o rozwiązania dotyczące m.in.: budowy, zarządzania i ulepszania grodu Mirmiłowa, obrona przed atakami zbójcerzy oraz przejęcia innych obiektów na mapie świata. Gracz będzie mógł brać udział w różnorodnych i unikatowych minigrach oraz wchodzić w interakcje z postaciami fabularnymi.

W grze będzie zastosowany system asynchronicznego multiplayera między graczami, system leaderboardów oraz poziomu punktacji. Gra będzie posiadać reklamy, które pozwolą na monetyzację oraz wdrożenie systemu mikropłatności.

Strony umowy ustaliły wynagrodzenie brutto w wysokości 608.850 zł płatne zgodnie z harmonogramem obejmującym poszczególne etapy prac. Harmonogram realizacji projektu oraz realizacji płatności przewiduje 7 etapów, które określają stopniowe zaawansowanie prac nad projektem gry.

Przewidywany termin oddania gry, czyli wgrania aplikacji do GooglePlay oraz AppStore, to maj 2022 r. Pozostałe warunki umowy nie odbiegają od warunków powszechnie stosowanych w tego typu umowach.

Spółka zależna Ditix Games sp. z o.o. to podmiot w 100% zależny od spółki DITIX S.A., którego działalność związana jest z produkcją oraz wydawaniem gier.

środa, 12 maja 2021

Kajko Italiano

W opublikowanym niedawno katalogu Egmontu "Komiksy 2021", oprócz oczekiwanego integrala znalazła się jeszcze jedna kajkoszowa zapowiedź. Jest nią album "Il Remedio Miracoloso", czyli włoska wersja "Cudownego leku". Premiera zaplanowana jest na rok 2022. Niestety Egmont nie przedstawił jeszcze okładki, dlatego musiałem coś zaimprowizować. Oto moja autorska propozycja, trochę uwspółcześniona, ale być może za rok będzie już nieaktualna. Oby!

wtorek, 11 maja 2021

Przyśpieszenie w Teatrze Syrena

Teatr Syrena ogłosił, że premiera musicalu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania" ma się odbyć 10 września. Jak widać na poniższym zdjęciu, prace ruszyły z kopyta. Próby zaczynają się już 18 maja. Trzymamy kciuki, żeby pandemia po raz kolejny nie pokrzyżowała planów.

Kolejne zdjęcia z pracowni krawieckiej znaleźć można na Instagramie. Dla porównania zdjęcia z poprzednich dwóch inscenizacji "Kajka i Kokosza": słupskiej (1986) i olsztyńskiej (2010).

Na deser wrzucamy aktualny, choć nienajnowszy trailer spektaklu. Nawet jeśli już go widzieliście, zobaczcie jeszcze raz, bo jest naprawdę świetny.

piątek, 7 maja 2021

Gród Milusia zaprasza

Z animacji "Kajko i Kokosz" do sopockiego parku - nowy plac zabaw już gotowy

W Parku Południowym w Sopocie zadomowili się nowi mieszkańcy. Od dzisiaj można ich spotkać na placu zabaw, który pozwala przenieść się do serialowego świata słowiańskich wojów. Główną atrakcją Grodu Milusia jest wielki Smok Miluś, a towarzyszą mu przyjaciele - Kajko i Kokosz.

W świecie słowiańskich wojów

Od 28 lutego na Netflix dostępna jest animowana seria "Kajko i Kokosz", a już od dzisiaj w Sopocie - mieście autora przygód o słowiańskich wojach - można spotkać nowych mieszkańców. Sopocki plac zabaw inspirowany bohaterami z Mirmiłowa powstał, aby zaprosić fanów do poznawania serialowego świata, a także, by uhonorować Janusza Christę, który wychował się i tworzył w Sopocie.

- To ogromna przyjemność powiedzieć: zapraszam do zabawy na nowym placu zabaw – w Grodzie Milusia w Sopocie – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydentka Sopotu. – Cieszę się bardzo, że udało nam się w tak ciekawy i kreatywny sposób upamiętnić postać Janusza Christy, sopocianina, autora kultowych komiksów "Kajko i Kokosz". Wierzę, że ten plac będzie miejscem łączącym pokolenia. Mam nadzieję, że najmłodsi, po wspaniałej zabawie, zaciekawieni postacią Milusia, sięgną po komiksy oraz serial o bohaterach z Mirmiłowa, a ich rodzice po latach wrócą do szalonych przygód średniowiecznych wojów - dodaje.

Gigantyczny smok i inni mieszkańcy Mirmiłowa

Gród Milusia to nazwa placu zabaw, o której zdecydowali miłośnicy serialu w internetowym głosowaniu. Jego przestrzeń zaaranżowano tak, by opowiadała historię serialowych bohaterów - Kajka, Kokosza i smoka Milusia, który jest główną atrakcją placu. Jego sylwetka to wielofunkcyjna powierzchnia, stworzona z połączonych ze sobą bali drewna, typowych dla grodu Mirmiłowo. Smok potrafi wodzić za dziećmi wzrokiem, a jego szyję oplata hamak, w którym można się zrelaksować. W ciele Milusia są otwory, przez które można zaglądać lub wchodzić do jego brzucha. Dzieci mogą wspiąć się na grzbiet smoka po łapach, wykonanych z klawiszujących walców. Miluś został zaprojektowany tak, aby każdym z elementów można było bawić się intuicyjnie, jednocześnie pobudzając zmysły.

- Smok Miluś to jedna z moich ulubionych postaci serialu "Kajko i Kokosz". Doceniam go za jego z natury wesoły, figlarny i rozbrykany sposób bycia – mam nadzieję, że podobnie jak widzowie serialu NETFLIX i czytelnicy komiksów Janusza Christy. Wierzę, że gigantyczny Miluś w Sopocie odzwierciedla charakter naszego bohatera i przeniesie dzieci jak i rodziców do magicznego świata, pobudzając w ten sposób do kreatywności - mówi Ewelina Gordziejuk, showrunnerka serialu.

Przy wejściu na plac zabaw odwiedzających witają główni bohaterowie serialu "Kajko i Kokosz". Niosą oni drewniane bale, z których zbudowany jest wielki smok. Nieopodal znajduje się wzniesienie, z którego można obserwować Milusia. Ci, którzy zechcą się do niego zbliżyć, mogą zjechać ze zjeżdżalni i po kilku krokach znaleźć się tuż pod nosem największej atrakcji placu zabaw. Nie zapomniano także o najmłodszych dzieciach, które mogą przyglądać się serialowym bohaterom, skacząc na trampolinie.

Na placu zabaw umieszczono również Kalejdoskop Przyjaźni - efekt internetowej akcji, zorganizowanej w marcu na cześć wyjątkowej więzi, która łączy głównych bohaterów serialu. Każdy, kto opisał ulubioną przygodę, którą przeżył wspólnie z przyjacielem, miał szansę uwiecznić symbol swojej przyjaźni w sopockim parku. Imiona uczestników zostały umieszczone na Kalejdoskopie Przyjaźni i na długo pozostaną wyjątkową pamiątką. Kiedy przyjaciele staną po przeciwległych stronach kalejdoskopu, mogą nie tylko na siebie spojrzeć, ale również zrobić sobie niezwykłe, artystyczne zdjęcie.

- Moim marzeniem jako wnuczki Janusza Christy było upamiętnienie mojego dziadka w Sopocie, czyli w mieście tak ważnym dla niego osobiście. Uważam, że komiksy łączą pokolenia i chyba dlatego ucieszyła mnie możliwość powstania miejsca nawiązującego do jego twórczości. Myślę, że stworzony w Sopocie plac zabaw oddaje ducha komiksu i zachęci rodziny do spędzania czasu na świeżym powietrzu wspólnie ze smokiem Milusiem - mówi Paulina Christa, wnuczka, spadkobierczyni i prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy.

Gród Milusia jest owocem współpracy władz Sopotu, Fundacji Kreska i Netflix. Za projektem placu stoi pracownia architektury i urbanistyki BUDCUD oraz projektantka IZA RUTKOWSKA, a za jego utrzymanie i konserwację odpowiada Miasto Sopot.

Serialowi bohaterowie w Sopocie

Plac zabaw to nie jedyna atrakcja Sopotu inspirowana animacją "Kajko i Kokosz". Już niedługo ruszy także gra miejska, która przybliży jej uczestnikom biografię Janusza Christy i jego więź z Sopotem, a także pomoże jeszcze bliżej poznać postaci znane z kultowych komiksów i serialu.

Ponadto fani serii "Kajko i Kokosz", chcący zgłębić wiedzę o animacji, mogą skorzystać ze specjalnej strony internetowej https://kajkoikokosz.wp.pl/. To źródło informacji na temat powstawania serialu, gdzie znajdują się nagrania, w których twórcy opowiadają o procesie przenoszenia historii z papieru na ekran, a także o tym, jak powstawała ścieżka dźwiękowa serialu, a miłośnicy komiksów dzielą się swoimi pierwszymi wspomnieniami związanymi z bohaterami animacji.

Materiał prasowy Netflix

wtorek, 4 maja 2021

Zrecenzujemy to państwu hurtowo

Przez ostatnich kilka miesięcy śledziliśmy na Facebooku recenzje "Kajka i Kokosza" pióra Przemka Saracena. Nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek czytał tak osobiste, wnikliwe i brawurowe zarazem teksty na temat komiksów Christy. Polecam wszystkim, którzy od recenzji oczekują czegoś więcej, niż standardowego zestawu banałów o "protagonistach", wciągającej akcji i lekturze obowiązkowej. Cały cykl artykułów, od "Złotego pucharu" po "Mirmiła w opałach", znajdziecie teraz z jednym miejscu na stronie "Srebrny Kompas".

Jeszcze szerszy zakres oferuje witryna "Mistrzowie komiksu", na której Paweł Sych omawia po kolei nie tylko "Kajka i Kokosza", ale też "Kajtka i Koka", "Gucka i Rocha", a nawet programy teatralne. Oceny są bardzo surowe, od 2/10 do 5/10. Osobna podstrona poświęcona jest "Nowym przygodom Kajka i Kokosza" i tu recenzent ma u mnie ogromnego plusa, bo najbardziej z wszystkich krótkich historyjek podobała mu się moja, czyli "Mali Kajko i Kokosz". Cytuję: "autor jest dużo mądrzejszy niż to się pozornie wydaje". No, takie recenzje to ja lubię :)