![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
A tak wygląda program spektaklu - do nabycia w teatralnym sklepiku online za jedyne 10 zł.
![]() |
![]() |
I jeszcze kilka rysunków Rafała Szłapy.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Na koniec portrety Radosława Czyża (?), reżysera Jakuba Szydłowskiego i oczywiście Janusza Christy.
![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
A tak wygląda program spektaklu - do nabycia w teatralnym sklepiku online za jedyne 10 zł.
![]() |
![]() |
I jeszcze kilka rysunków Rafała Szłapy.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Na koniec portrety Radosława Czyża (?), reżysera Jakuba Szydłowskiego i oczywiście Janusza Christy.
![]() | ![]() |
![]() |
Tak naprawdę Sławek Kiełbus narysował tę historyjkę w formie paska. Jeśli ktoś woli w ten sposób (np. ja) - proszę bardzo.
Już dziś w "The Spirit Journey" Kajtek i Koko zaczną opowiadać kolejną historię swojego słynnego ojca. Będzie to opowieść pełna świetnych ilustracji, nowych rewelacji i niespodzianek, nawet dla najbardziej doświadczonych fanów Christy. Ta nowa historia opiera się głównie na moich własnych wspomnieniach i spostrzeżeniach, ale część do niej zaczerpnąłem także z ciekawej książki Krzysztofa Janicza i Kamila Śmiałkowskiego "Janusz Christa - wyznania spisane". Dziękuję obu autorom za wciągającą i inspirującą lekturę, opartą na opowiadaniach Janusza Christy, ojca Kajtka i Koka (i oczywiście Kajka i Kokosza). Książka ta pozwoliła mi jeszcze lepiej zrozumieć "krajobraz", który ukształtował życie i twórczość tego wyjątkowego artysty.
Zarząd DITIX S.A. z siedzibą w Warszawie, w nawiązaniu do raportów ESPI nr 11/2021 z dnia 7 kwietnia 2021 oraz ESPI nr 16/2021 z dnia 17 maja 2021 r. informuje, iż spółka zależna Ditix Games Sp. z o.o. podjęła decyzję o zmianie nazwy gry z pierwotnego tytułu "Gród Kajka i Kokosza" na "Kajko i Kokosz: Buduj i Rządź" oraz jego odpowiednika w wersji angielskiej "Kayko & Kokosh: Build and Rule". Zmiana nazwy gry podyktowana jest tworzeniem określonej fabuły, która będzie wykorzystana w grze.Równocześnie uruchomiono stronę internetową (www.kajko-kokosz.com) wraz z trailerem, która umożliwi dostęp do newslettera oraz podgląd, mogącej ulegać dalszym modyfikacjom fabuły gry.
Zakończono kolejny etap prac tj. analizę biznesową i techniczną gry, przygotowano pomysły związane z wizją, mechaniką, stylem graficznym gry oraz interfejsem użytkownika.
Z punktu widzenia prowadzonej działalności operacyjnej Ditix Games Sp. z o.o., projekt ten traktowany jest jako priorytetowy i mogący mieć wpływ na kształtowanie się przyszłej sytuacji ekonomiczno-finansowej Grupy Kapitałowej Emitenta.
I jak Wam się podobają Kajko i Kokosz w stylu TissoToys z domieszką Kiełbusa i Krzychowicza?
W tegorocznym wydarzeniu w sopockim Grodzisku swój udział potwierdzili czołowi polscy twórcy, badacze i publicyści komiksowi związani z twórczością Janusza Christy. W trakcie Zlotu oprócz spotkań z autorami komiksów będzie możliwość wzięcia udziału w dyskusjach oraz warsztatach skierowanych do małych i dużych miłośników twórczości Mistrza. Podczas przerw między spotkaniami odbywać się będą konkursy. Na specjalnym stoisku będzie możliwość zakupu brakujących egzemplarzy przygód naszych ulubieńców Kajka i Kokosza. Zapraszamy w dniach 17-18 lipca.
Niezmiennie w wakacje, niezmiennie przez 3 tygodnie, w samym sercu miasta odbędzie się jedna z najpopularniejszych i najstarszych imprez plenerowych o charakterze handlowo-rozrywkowym z 761 letnią tradycją. Jarmark świętego Dominika rozpocznie się w Gdańsku w sobotę 24 lipca i potrwa do 15 sierpnia.
Na Jarmarku zawita również klasyka komiksu legendarnego Janusza Christy. W cyklu "KAJKO I KOKOSZ NA DOMINIKU" coś dla siebie odnajdą i starsi i młodsi:
Teatr Syrena i Fundacja Syreny ogłaszają casting do projektu "Kajko i Kokosz zapraszają na warsztaty teatralno-logopedyczne". Szukamy dzieci w wieku 8–12 lat. Teatr przygotowuje premierę spektaklu "Kajko i Kokosz. Szkoła latania". Równolegle do pracy nad tym przedstawieniem Fundacja Syreny organizuje warsztaty teatralne w oparciu o ten sam scenariusz. Nasze zajęcia to dziesięciodniowa przygoda aktorska, której finałem będzie pokaz na scenie Syreny dla widzów zaproszonych przez uczestników warsztatów i ich opiekunów. Podczas zajęć dzieci zajmą się przygotowaniem przedstawienia, którego reżyserem będzie aktor Syreny Michał Konarski. W repertuarowym spektaklu Michał zagra rolę Hegemona.
Warsztaty odbędą się w terminie 16–25 sierpnia 2021 r. Udział w nich będzie BEZPŁATNY. Uczestników wyłonimy w castingu, który odbędzie się w sobotę 31 lipca 2021 r. (początek o godz. 10) w Teatrze Syrena przy ul. Litewskiej 3 w Warszawie. Szczegółowe informacje o castingu i formularz zgłoszeniowy tutaj. Projekt jest zadaniem publicznym finansowanym ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
Wystawa "Kajko i Kokosz uczą archeologii" po raz pierwszy w historii muzealnictwa polskiego łączy archeologię z komiksem. Porównuje dwa światy: znalezisk archeologicznych oraz podobnych zabytków wykorzystanych na kadrach komiksów mistrza Janusza Christy.
Muzeum Regionalne w Kościanie oraz Kościański Ośrodek Kultury zapraszają na wystawę plenerową pt: "Kajko i Kokosz uczą archeologii", dostępną od 10 lipca na Placu Wolności. Ponadto w tym dniu od godz. 14:00 zapraszamy najmłodszych i nieco starszych mieszkańców Kościana do specjalnego stoiska, w którym przygotowano atrakcje poświęcone bohaterom komiksu Janusza Christy, między innymi:
W Sopocie rusza gra miejska inspirowana serialem Kajko i Kokosz
Kultowi słowiańscy wojowie niedawno przenieśli się z komiksowych kart na ekrany za sprawą serialu Kajko i Kokosz oraz do Grodu Milusia - nowego placu zabaw w Sopocie, a już teraz można poznawać ich jeszcze lepiej w przestrzeni kurortu. Właśnie wystartowała gra miejska, dzięki której fani animacji mogą odkrywać miejsca związane z Januszem Christą, autorem ikonicznych komiksów. Informacje o lokalizacjach ważnych dla twórcy można zdobywać zarówno podczas spaceru po Sopocie jak i online.
Śladami legendy
Od lutego na Netflix dostępny jest serial Kajko i Kokosz - animacja stworzona na podstawie kultowego komiksu autorstwa Janusza Christy, który mieszkał i tworzył w Sopocie. Teraz można wyruszyć na spacer śladami twórcy Smoka Milusia i zaprzyjaźnionych z nim słowiańskich wojów. Gra miejska jest połączeniem doświadczenia online oraz rzeczywistego spaceru po mieście. Fani serialu mogą poznać biografię Janusza Christy, odwiedzając poszczególne punkty na mapie szlaku. Wśród nich znajdują się, m.in. dom twórcy, w którym powołał do życia uwielbiane przez pokolenia postacie, czy miejsce, które było inspiracją do powstania Mirmiłowa. Wskazówki na temat trasy znajdują się na stronie kajkoikokosz.wp.pl/gra-miejska.html, na której można zdecydować, czy gra ma się odbyć w rzeczywistości czy online. Jest tam także mapa z zaznaczonymi lokalizacjami do odkrycia. Osoby, które wybiorą opcję rzeczywistego spaceru, w każdym z oznaczonych punktów znajdą specjalne kody QR. Ich zeskanowanie przekierowuje na stronę internetową gry i odblokowuje ciekawostkę o odwiedzanym miejscu. Użytkownicy, którzy zechcą zagrać online odkryją kolejne punkty biorąc udział w minigrach, m.in. zabawie pamięciowej, stanowiącej świetną okazję do poznania serialowych bohaterów i ich wyjątkowego poczucia humoru.
![]() | ![]() | ![]() |
W tym momencie otwiera nam się okno nawigacji. Wyznaczoną trasą docieramy na miejsce, namierzamy obiekt (np. dom, w którym mieszkał Janusz Christa), a następnie szukamy szklanej tabliczki z Kajkiem i Kokoszem, korzystając z podpowiedzi na ekranie (np. "kieruj się do bocznej furtki"). Z tabliczki skanujemy kod QR, by w ten sposób zaliczyć dany punkt trasy. Klikamy "graj dalej", wybieramy na mapce następny obiekt i znów ruszamy w drogę.
![]() | ![]() | ![]() |
Cała trasa liczy tylko siedem stacji, więc wędrówka nie powinna być zanadto męcząca nawet dla rodzin z dziećmi. Najtrudniejszy jest malowniczy odcinek przebiegający przez las, gdzie nawigacja trochę wariuje i można zabłądzić. Moim zdaniem w tym miejscu lepiej sprawdziłaby się zwykła, tradycyjna mapka. Natomiast w mieście wszystko działa bez zarzutu. Co jakiś czas warto oderwać wzrok od smartfona, żeby nie przegapić dodatkowych atrakcji, np. kajkoszowych standów i plakatów, których w Sopocie nie brakuje.
![]() | ![]() | ![]() |
Na jeden z takich netflixowych plakatów natknąłem się przed Zespołem Szkół Handlowych, gdzie uczęszczał Janusz Christa, kompletnie wbrew swoim artystycznym predyspozycjom. Najbardziej zachwycony tym afiszem byłby wychowawca klasy, prof. Skalski, który wręcz zabronił Chriście pracy w zawodzie księgowego. Sopocka handlówka nie leży na trasie gry miejskiej - zaliczyłem ją jako "zadanie dodatkowe".
Z kolei na ulicy Helskiej 1, gdzie rodzina Christów zamieszkała zaraz po wojnie, przypomniało mi się pewne zdjęcie z archiwum rysownika. Po zestawieniu fotografii z obecną elewacją budynku nie miałem najmniejszych wątpliwości które mieszkanie zajmowali Christowie.
![]() | ![]() |
Większość trasy przeszedłem razem z moim starym druhem Łamignatem, rodowitym sopocianinem, obecnie zasiadającym we władzach Fundacji "Kreska" (przy okazji udało nam się uzupełnić kolejną białą plamę w życiorysie Janusza Christy, ale zanim o tym opowiemy, będziemy musieli to i owo zweryfikować). Być może pamiętacie, że 10 lat temu Łamignat opracował Sopocki szlak fanowsko-krajobrazowy "Śladami Janusza Christy", prezentowany na naszym blogu. Gra miejska Netflixa jest nowoczesną, bardziej familijną i przede wszystkim krótszą wersją tamtej koncepcji (dwie godziny zamiast czterech), adresowaną do znacznie szerszego grona odbiorców, niż tylko hardkorowi fani. Tych ostatnich zapraszam na stronę Fundacji, gdzie niedawno ukazała się aktualizacja oryginalnej trasy Łamignata, uwzględniająca liczne zmiany, jakie zaszły w Sopocie w ciągu ostatniej dekady.
![]() | ![]() |
Test gry miejskiej wypadł bardzo pozytywnie. Drobne kiksy w aplikacji zostały natychmiast naprawione i teraz już nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście w swoich wakacyjnych planach uwzględnili tę niecodzienną atrakcję. Jedyną rzeczą, jakiej zabrakło mi w sopockiej wyprawie były... pamiątki z Kajkiem i Kokoszem. Łazi człowiek tropem swojego ulubionego autora, nostalgia aż w nim buzuje, więc chciałby przywieźć do domu jakąś durnostojkę, która by mu o tej miłej przygodzie przypominała. Niestety, w Sopocie niczego takiego dostać się nie da. Z braku laku kupiłem magnesik z trzema drogowskazami (powyżej), bo skojarzył mi się z pewnym rysunkiem Christy. Bardzo liczę na przedsiębiorczość i pośpiech sopockich sklepikarzy. Być może tegoroczny Jarmark Dominikański przyniesie jakiś przełom "na odcinku" suwenirów.
Fundacja Kreska im. Janusza Christy podpisała nową umowę na stworzenie gry na konsole PlayStation i Xbox oraz platformy Steam i urządzenia mobilne. Za produkcję gry odpowiadać będzie polska spółka Starving Pixels, która powstała w wyniku fuzji firmy ImMORTAL oraz zagranicznej spółki KIKO CAT Limited.- Od początku tego roku uniwersum Janusza Christy rozrasta się z każdym miesiącem – mówi Paulina Christa prezes Fundacji Kreska im. Janusza Christy, spadkobierczyni i wnuczka Janusza Christy – to kolejny bardzo ważny projekt dla Fundacji szczególnie, że fani komiksów "Kajko i Kokosz" i jednocześnie gracze oczekiwali od nas, że powstanie gra właśnie na PlayStation i Xbox-a.
Gra w polskiej wersji językowej ma już roboczy tytuł "Kajko i Kokosz – Na plasterki" i będzie to multiplayer co-op Hack 'n' Slash. Pierwsza wersja grywalnego demo powinna być dostępna już pod koniec 2021 na platformie Steam. Mechanika gry oparta będzie o zdobywające coraz to większą popularność systemy "papierowe" RPG. Producent planuje również zaangażować fanów serii w proces tworzenia gry. Już wkrótce na portalu www.kaykoandkokosh.com pojawią się pierwsze informacje jak uczestniczyć w kreacji scenariusza, ankiety dotyczące wyboru głównych bossów i sidequestów czy NPC.Tyle oficjalny komunikat. Znacznie więcej informacji znaleźć można na stronie www.kaykoandkokosh.com i profilu facebook.com/Kayko-and-Kokosh. Okazuje się, że umowa licencyjna podpisana została w połowie maja, zaś pierwsze szkice koncepcyjne powstały już w lutym. Wykonał je artysta z Dubaju, Ibrahem Swaid.
Jak widzicie, grafik ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich dość swobodnie podszedł do oryginalnych założeń Janusza Christy i skrzyżował Mirmiłowo z warownią Zbójcerzy, grodem Wojmiła itd. Być może wzorował się nie tyle na komiksach, co na makiecie niezrealizowanego parku rozrywki sprzed paru lat (poniżej).
Przy okazji gród Kajka i Kokosza rozrósł się do niebywałych rozmiarów, co podchwycił spec od środowiska i wymodelował taką oto imponującą średniowieczną metropolię:
Możliwe, że koncepcja gry wymaga olbrzymiej przestrzeni. Jeśli nie, służę szkicem Mirmiłowa ze słynnego wzornika Janusza Christy. A w ogóle trzymam kciuki za ten projekt.
![]() | ![]() |
Odrzucone projekty okładki |
Przejdźmy teraz do scenariusza. Przyznam się szczerze, że przez dwa dni nie mogłem dobrnąć do końca albumu, bo... co chwilę rzucałem się do komputera, by uzupełnić drzewa genealogiczne bohaterów. Sprawiło mi to ogromną frajdę. Postaciologia znacznie mi się rozrosła, musiałem ją trochę przeorganizować, a efekt przedstawiam poniżej. Uprzedzam - są potężne spoilery, więc jeśli ktoś jeszcze nie czytał albumu, lepiej niech nie klika w obrazek.
Gdyby w następnych tomach Maciek Kur zamierzał dodać Mirmiłowi kolejnych krewnych, polecam się z gotową listą imion znaczących, które zostały mi po Próchmile. Oto skromna próbka w kolejności alfabetycznej: Bęcmił, Brzdyćmił, Chućmił, Gnuśmił, Jęczmił, Kręćmił, Mąćmił, Niegrzmił, Stójmił, Wiedźmił, Wyjmił, Zbrojmił, Żujmił oraz numerycznej: Półmił, Dwójmił, Trójmił, Siódmił.
Z niecierpliwością czekam na kolejne "Nowe przygody", tym bardziej, że ostatnia plansza zdaje się zapowiadać daleką wyprawę w stylu "Cudownego leku", ale w zupełnie innym kierunku. Mam nadzieję, że autorzy zrobią z tego prawdziwą petardę, bo seria z albumu na album naprawdę jest coraz lepsza, co zauważyli już recenzenci na "Kamieniu z serca" i "Skrzydłach Gryfa".
![]() | ![]() |
A propos gryfa, to powtórzyła się sytuacja sprzed dwóch lat. Znów w niewielkim odstępie czasu ukazują się nowe tomy "Kajka i Kokosza" oraz "Asteriksa" i znów jest pewien element, który je łączy. Poprzednio była to postać dziewczynki, a tym razem posąg z głową orła. Oczywiście nie ma mowy o żadnym podglądaniu pomysłów, album komiksowy powstaje zbyt długo. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że nad "Kajkiem i Kokoszem" ciąży jakaś upiorna klątwa Asteriksa (a może Barańczaka). Brrr...
A oto kolejnych kilka powodów, dla których warto kupić "Shanty":
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Jubileuszowe puzzle mają uświetnić wypadające w przyszłym roku 50-lecie "Kajka i Kokosza". Jednak po bliższych oględzinach okazuje się, że technicznie "Shanty" są częścią zupełnie innej serii Janusza Christy, a mianowicie "Gucka i Rocha", co najlepiej widać na poniższym fragmencie układanki.