czwartek, 14 sierpnia 2025

Włochy 1966-1976

«« ODCINEK 23 »»

W Italii mianem "włoskiego Asteriksa" określane są dwie serie: "Tribunzio" z tygodnika "Corriere dei Piccoli" oraz "Alem" wydany w formie zeszytów. Obie narysował Leone Cimpellin, obie odniosły spory sukces za granicą (patrz: "Hermann Teutonus") i obie są przeciwieństwem francuskiego pierwowzoru, tzn. dobrzy Rzymianie tłuką tu złych barbarzyńców. Rysunki Cimpellina, będącego przecież świetnym grafikiem, są znacznie słabsze w drugim komiksie, zapewne dlatego, że od tanich broszurek typu tascabile nikt nie oczekiwał finezji. Miało to nawet swoje plusy, ponieważ autorzy mogli tu sobie poszaleć. Na przykład Alem w zeszycie #9 spotyka Galów o imionach Aster i Obel, a w #10 pewnego galijskiego amatora dzików, który dla niepoznaki nosi koszulę w poziome niebieskie paski, zamiast portek w paski pionowe. Nikt oczywiście nie zdemaskował przebierańców.

Vezio Melegari, Leone Cimpellin - Tribunzio
Mario Pinzi, Romano Garofalo, Leone Cimpellin - Alem

Do tej pory trafiały nam się głównie opowieści rycerskie, natomiast "Bellocchio e Leccamuffo" to zupełnie inny przypadek, a mianowicie historia łotrzykowska, trochę w stylu przedwojennych komiksów brytyjskich. Komiks ten przez kilkadziesiąt lat był flagowym projektem magazynu "Il Giornalino". Widoczny poniżej "Nilus" braci Origone (anagram Linusa z "Fistaszków" Charlesa M. Schulza) to z kolei najpopularniejsza włoska seria gazetowych pasków, która doczekała się nie tylko własnej figurki, ale również edycji zeszytowej.

Corrado Blasetti, Giovanni Boselli - Bellocchio e Leccamuffo
Agostino Origone, Franco Origone - Nilus

Kolejne komiksy z "Il Giormalino" to: 1) parodia "Czarodziejskiego fletu" w realiach starożytnego Rzymu (Framas), 2) seria shortów o dziwnym Orlandzie oraz 3) komediowa historia Europy (obie: Gino Gavioli). Ta ostatnia pozycja nie jest nawet komiksem, ale ma tak cudowne rysunki, że po prostu musiałem ją pokazać.

Framas - Le avventure di Marcellino: Il flaito magico
Gino Gavioli - Orlando lo strambo
Gino Gavioli - Momenti di storia europea

W sekcji czarno-białej mamy "Maxmagnusa" z rysunkami m.in. Leone Cimpellina (stylistyka przypomina "Bajki dla dorosłych"), tascabile "Cucciolo" oraz paski na podstawie "Boskiej komedii" Dantego. Komiksowy strip Marcello Toninellego ostatecznie znalazł miejsce na łamach "Il Giornalino", gdzie przerodził się w gigantyczny cykl adaptacji Homera, Wergiliusza i Torquata Tassa. Opowiem o tym innym razem.

Max Bunker, Magnus, Leone Cimpellin, Pier Carlo Macchi - Maxmagnus
Giorgio Rebuffi - Pugaciòff: Mostri & Magie
Marcello Toninelli - Dante: La Divina Commedia a fumetti

Ciągoty do literatury klasycznej, a zwłaszcza do poematów rycerskich, widoczne są też w "Topolino". Sporo takich przykładów znalazło się w poprzednim rozdziale o Italii, a tu widzimy kontynuację tej mody. Ostatnia fiszka to również produkcja disneyowaka, ale zupełnie odmienna od dwóch poprzednich, nie tylko z powodu innego formatu (duże plansze po 4 rzędy kadrów), ale przede wszystkim rozmiarów. "Mac Paperin" Marco Roty to imponująca seria, która ukazuje się od 50 lat i niedawno dobiła do 200 plansz. W komiksowym portfolio Disneya jest to jeden z najstarszych tak długich cykli w stylu "dawno i nieprawda".

Luciano Bottaro - Paperin Furioso
Abramo Barosso, 
Giampaolo Barosso, Luciano Capitanio - Paperino terzodecimo paladino
Marco Rota - Mac Paperin

C.D.N.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli chcesz wstawić w komentarzu działający link, zrób to w html-u. Powinno to wyglądać tak:
<a href="ADRES_LINKU">TWÓJ TEKST</a>
Podobnie robi się pogrubienie (bold):
<b>TWÓJ_TEKST</b>
i kursywę:
<i>TWÓJ_TEKST</i>
Powodzenia!