piątek, 4 marca 2011

Zaginione figurki Derkacza

Widzieliście kiedyś figurkę Kajka albo Kokosza? A chcielibyście zobaczyć? Bo właśnie w tej sprawie napisał dziś do nas Zbyszek Derkacz, nasz ulubiony rysownik.
Nie wiem czy macie świadomość, że w czasach PRL-u, a dokładnie w roku 1980, pojawiły się na rynku figurki z Kajkiem i Kokoszem. Oczywiście nielegalne, ale w legalnej sprzedaży. Dostępne były głównie w sklepach z pamiątkami w miejscowościach turystycznych na Pomorzu - Stegna, Krynica Morska, w Gdańsku ich nie widziałem. W swojej kolekcji miałem Kajka, Kokosza, Łamignata, Jagę i Lubawę, nie udało mi się dostać Mirmiła. No, ale po tylu przeprowadzkach i tak wszystkie poginęły. Szkoda.

Pamiętam, że zrobione były na wtryskarkach z jakiejś masy plastycznej. Nawet całkiem udane, malowane, wysokie na 6-7 cm. Produkował je ten sam prywaciarz, który w tym czasie robił Smerfy. Musiała to być bardzo mała i krótkotrwała seria, bo nigdy później nie spotkałem tych figurek w sprzedaży, nawet na Jarmarku Dominikańskim u kolekcjonerów. A skoro dotąd nie "wypłynęły", zdobycie takiego rarytasu to byłoby coś!
Natychmiast spytaliśmy największego fachowca od PRL-owskich gadżetów, Wojtka Jamę z Muzeum Dobranocek PRL-u, ale był równie zaskoczony jak my. Jedyna nadzieja w Was, drodzy internauci. UWAGA!!! Jeżeli macie w swoich zbiorach choć jedną figurkę z bohaterem serii "Kajko i Kokosz", piszcie! Jeżeli macie znajomych kolekcjonerów - spytajcie ich. Żebyście wiedzieli czego się spodziewać, przedstawiamy kilka zdjęć typowych prywaciarskich figurek z tamtych czasów.


Zdjęcie nr 1 (Tytus, Romek i A'Tomek) pochodzi z pocztówki "Bohaterowie opowieści obrazkowych", a zdjęcia nr 2-3 (Bolek i Lolek, Pszczółka Maja) z książki Wojciecha Jamy i Pawła Pasterza pt. "Pora na dobranoc".

8 komentarzy:

  1. Figurki z serii zagranicznych, produkowane przez naszych producentów, były zazwyczaj robione na pochodzących z "demobilu" formach z zachodu. O figurkach Tytusa, Romka i A'tomka nic nie wiedział sam Papcio Chmiel. Zobaczył je po raz pierwszy na zdjęciach które mu podesłałem bezpośrednio po natrafieniu na nie jeszcze w Krakowie. Bolek i Lolek w miarę udali się producentowi, natomiast "uroda" Toli jest mooocno dyskusyjna :) Tych wzorów było więcej i niektóre są po prostu... potworne.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja dramatycznie wołam o pomoc w poszukiwaniach polskich figurek z Gwiezdnych Wojen z lat 80! Mam ich spora kolekcję, ale wciąż daleko do satysfakcjonującego stanu :)

    Jak się natknę na KiK, na pewno dam cynk. Kontakt do mnie: jaime29@wp.pl

    Zapraszam na moją stronę z figurkami!

    Pozdrawiam, Jakub.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj widzę znajomego ze starwasaw :) Ja od dziecka kolekcjonuję figurki. Różne, różniste :) Jako mała dziewczynka posiadałam sporo figurek gumowych, tak bardzo kojarzonych z czasami PRL. Mupetty, Kaczor Donald, Bolek i Lolek itd - jednakże nigdy nie natrafiłam, na figurki Z serii "Kajko i Kokosz". Moja kolekcja znajduje się tu: www.figurki.like.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałem figurkę Mirmiła, niestety to było hohoho, a może i dawniej.

    OdpowiedzUsuń
  5. Posiadam w swojej kolekcji kilka gumowych figurek takich jak: Tytus,Bolek i Lolek i wiele innych produkowanych w Polsce. Jako ciekawostkę mogę napisać, że jako dziecko w latach 80-tych chodziłem do gdańskiej "fabryki ludzików". Tak nazywaliśmy z kumplami małą fabrykę, gdzie produkowano gumowe figurki. W fabryce byłem świadkiem narodzin takich postaci jak: Pan Kleks i jego stworki,smerfy,kaczor donald,He-Man,Skeletor,figurki Star Wars,kot Garfield i wiele innych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mogę potwierdzić powyższą informację.
    W latach 90tych, konkretnie w Kołobrzegu jeśli mnie pamięć nie myli również widziałem te figurki. Dokładniej rzecz biorąc dwie, Kokosza i Kajka.
    Tak że istnieć istniały i gdzieś tam u kogoś na pewno jeszcze są :D

    Pozdrawiam!
    TURTLES_KOLEKTOR (http://www.kolektor.npx.pl)

    OdpowiedzUsuń
  7. Poszukuję gumowych figurek tzw. "kioskowców" wszystko co się ukazywało: Muppety, Pszczółki Mai, Tytus Romek i Atomek, Smerfy, He-Man, Gwiezdne Wojny itp.
    Gdyby koś miał na sprzedaż bardzo proszę o kontakt: wlad00(małpa)op.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam gomowe 3 sztuki z Star Wars ATAT Commander Darth Vader Barada

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz wstawić w komentarzu działający link, zrób to w html-u. Powinno to wyglądać tak:
<a href="ADRES_LINKU">TWÓJ TEKST</a>
Podobnie robi się pogrubienie (bold):
<b>TWÓJ_TEKST</b>
i kursywę:
<i>TWÓJ_TEKST</i>
Powodzenia!