"Kryptoidowie", scen. Bartek Sztybor, rys. Piotr Nowacki, kolor Łukasz Mazur | "Rakieta Archimedesa", scen. i szkic Tomek Kleszcz, tusz i kolor Arek Hinc |
"Horacy i Barbacy: Złota Pieczęć", scen. i rys. Przemek Świszcz | "Lily & deus ex machina", scen. i rys. Liwia Dzierżawa |
Odpowiedź znajdujemy w wywiadzie z przewodniczącym jury, Tomaszem Kołodziejczakiem. Okazuje się, że celem konkursu nie było wyłonienie następców Christy (co sugerował tytuł imprezy i jej oprawa), ale coś zupełnie innego. Kołodziejczak powiedział to dość jasno:
Nie ogłaszaliśmy konkursu na serię "na miarę Kajka i Kokosza". Żyjemy w innych czasach, rynkowych i kulturowych. [...] W Polsce mamy już generację rodziców, która sama w młodości miała duży dostęp do komiksów. Więc to do nich będziemy adresować komunikację dotyczącą efektów naszego konkursu.Tłumacząc na polski: Egmont nie szuka komiksów, które spodobają się dzieciom, ale takich, które spodobają się rodzicom, bo tylko oni mają pieniądze na coraz droższe albumy. Jest to więc kolejne wydawnictwo, stawiające na "komiksy dla dzieci mądrych rodziców". A że dziś za mądrych i nowoczesnych uchodzą yuppies, to i oferta musi być odpowiednio nowoczesna, np. terapeutyczna w stylu "Moja mama ma raka", "Mała książka o kupie" itp. Szkoda tylko, że w regulaminie nie wspomniano, iż bardziej chodzi o modne dziś "oswajanie dziecięcych lęków", niż o porządną rozrywkę dla młodych odbiorców. Zaoszczędziłoby to wielu uczestnikom niepotrzebnej fatygi, a czytelnikom złudzeń.
Morał z tego taki, że jeśli chcecie rysować komiksy przygodowe w stylu Christy, adresowane bezpośrednio do dzieciaków, to uderzajcie do tanich czasopism, które dzieci same sobie kupią z kieszonkowego. Tak właśnie od lat radzi sobie Hubert Ronek, niemal monopolista w tym segmencie. No i nie liczcie na Egmont, bo choć ma w ofercie sporo kioskowych gazetek w sam raz na uczniowską kieszeń ("Kaczor Donald", "W.I.T.C.H.", "Avengers" - pisał o tym Robert Zaręba), to są to wyłącznie przedruki z zagranicy.
Jeśli zaś marzą Wam się księgarniane albumy, które przy obecnych nakładach są makabrycznie drogie, to musicie trochę podlizać się rodzicom i celować w młodsze dzieci. W wersji hardkorowej widzieliśmy to w konkursie Egmontu, w bardzo wyważonej i lajtowej u Tomka Samojlika. Istnieje oczywiście szczątkowy trzeci segment, czyli wysokonakładowe (czytaj: tanie) albumy dla dzieci, jednak tu na placu boju pozostało zaledwie kilka klasycznych pewniaków: "Kajko i Kokosz", "Tytus", "Asteriks". Zupełnie nowy tytuł nie ma szans na przebicie. Co zatem pozostaje? Chyba tylko crowdfunding, bogaty sponsor, państwowe dotacje, a w ostateczności czekanie na lepsze czasy.
wow... mocne słowa, ale jak najbardziej uderzające w sedno problemu polskiego rynku komiksowego.
OdpowiedzUsuńA tak przy okazji... Mimo swoich 36 lat naprawdę wolałbym poczytać dobry przygodowy komiks , zamiast książek o kupie...
No i nie ma się czym chwalić! Nie jesteś nowoczesny :)
UsuńKapral jak zwykle stetryczały i trąci późnym gierkiem, ale w jednym niestety ma rację, na Egmont nie ma co liczyć. Są na rynku od ćwierć wieku a dla polskiego komiksu (nie licząc Christy, którego niestety już nie ma wśród nas) nie zrobili prawie nic. O ile krytyka kapralowa nagrodzonych prac była grubo przesadzona i nieuzasadniona, godna raczej stetryczałego dziadka niż Kaprala, to tutaj po tych odrzuconych widać, że mówiąc bez ogródek, nagrodzone powinny być inne prace niż tamte. Każda z tutejszej pierwszej trójki wydaje się już na pierwszy rzut oka ładniejsza i ciekawsza niż te które zdobyły 3 pierwsze nagrody.
OdpowiedzUsuńAle ja jestem stetryczałym dziadkiem. Tak naprawdę trącę wczesnym Gierkiem, a może nawet późnym Gomułką :)
UsuńEgmont akurat dla Polskiego komiksu zrobił sporo jeśli spojrzy się na to ile nowych serii wyszło na skutek tego konkursu. Nie rozumem zarzutu że robią tylko z Christą którego już nie ma wśród nas skoro mistrz sam był już komiskowo nieaktywny prawie dwie dekady. Z jego spuścizną robią bardzo wiele czy to wznowienia czy kontynuacje czy tłumaczenia. Egmont jednak to wydawnictwo nastawione głównie na tytuły które są kultowe (Tintin, Thorgal, Asteriks, Kajko i Kokosz, Lucky Luke, Batman, Spider-man) więc, że ryzykują z nowymi Polskimi twórcami to jednak się chwali.
UsuńNie wiem czy zauważyłeś, trollu męczliwy, że to jest wpis z 2014 roku. Jakież to kontynuacje i tłumaczenia Christy wydawał wtedy Egmont, hę?
Usuń